Sapa2 MinaT BlOg Aku?

Tinggalkan Jejak Hangpa Kat Sini. Nanti Lamanprincess Boleh Cekidout Balik Link Hangpa. Abaikan Ja Heads Or Tails Tu... Just Tinggalkan Jejak Di Sini. Oppssss....Jangan Lupa Follow. TQ.

Tinggalkan Jekak Hangpa Kat Sini.Nanti Lamanprincess Akan Usyar Hangpa Lak.TQ.

Thursday, 17 April 2014

Blog VS Instagram

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Dah lama aku tak update kt sini.
Kawan kawan...aku aktif dekat instagram sekarang ni.
jom la follow NOORSURAYA2385

Wednesday, 26 March 2014

Dilema Pengasuh VS Makcik Tetek Londeh

Hari ni hari pertama aku bekerja.
26 Mac 2014
Sepatutnya aku bersemangat la kerja hari ni.
Tapi sebaliknya.

Masa bulan Februari, pengasuh Adawiah ada hubungi aku. Dia mintak maaf sebab tak dapat jaga Adawiah dah sebab parents salah seorang anak yang dijaga tak benarkan pengasuh jaga anak anak aku sebab akan jadi ramai bilangan anak2 yg diasuh.Walaupun sedih, ya aku menangis masa pengasuh bagitau macam tu. Sedih. Tapi aku pasrah ja la. Dah nak buat macamana walaupun aku dulu yang letak anak sulung kat situ. Masa depa nak letak anak pon aku benarkan ja la sebab kesian kan anak tu. Ya la. Letak kat nursery sebelum ni katanya anak tu asek menangis ja. So aku OK la walaupun anak aku pun kecik lagi masa tu.

Beberapa minggu lepas asben aku p la umah pengasuh tu nak ambil barang barang adawiah yang ditinggal kat rumah pengasuh. Nak dijadikan cerita, pengasuh cakap dia tak kisah sebenaqnya nak jaga adawiah dan adiknya. Dia kuat lagi. Tak dak masalah. Asben pengasuh kata kalau tak dapat pengasuh sangat sangat letak ja anak kat sini. Lagipun pengasuh memang nak sangat jaga Adawiah. Dia sayang Adawiah katanya. Adawiah budak pandai katanya. Asben pengasuh pun ada bercerita pasal tak puas hati dgn parents tertentu.

OK. Tak berharap. Memang aku tetap cari pengasuh lain dekat blok aku sendiri. Tapi hampa. Bukan senang nak cari pengasuh.

Isnin lepas, aku p rumah pengasuh Adawiah sebab aku dah janji nak bawak Adawiah jumpa dengan pengasuh dia. Sambil tu memang ada bertanyakan hal mengasuh ni. Dia memang cakap dia tak kisah dan dia boleh mengasuh anak anak aku dan orang lain. Dia suruh aku tengok sendiri macamana dia jaga anak anak ni. Aku, terus terang cakap aku memang nampak pengasuh sangat cekap jaga anak anak ni. Tak pernah sekali pun terlintas kata aku tak puas hati atau tak suka cara kak leha jaga anak aku (aku taktau orang lain). Sebab ada parents yang terlalu cerewet itu tak boleh ini tak boleh tapi bila jaga sendiri berlebam jugak anak tu.

Hari ni, aku pergi dengan asben hantar anak anak ke rumah pengasuh Adawiah lepas pengasuh dah pun bersetuju dengan mengatakan ketidakkisahannya dan cakap aku ja yang kena yakin dengan dia. Ya memang aku yakin dengan dia. Sampai rumah dekat muka pintu pengasuh, aku nampak muka seorang parent ni macam dah tak suka kedatangan aku. JANGAN NAK NAFI AKU NAMPAK. Aku terus masuk, letak barang anak, buat macam takdak apa. Tengok pengasuh pun sambut dengan hepinya. Aku duduk, (takdan nak panas punggung) parent tu cakap n tanya "NAK LETAK ANAK NI TERUS KA SAT JA?". Aku dah tak ingat aku jawab camna tapi jawapan aku membawa maksud nak letak terus. Dia dengan penuh rasa prihatin, sayang ke pengasuh yg dianggap mak (KOT) dia tanya aku tak kesian ka dekat pengasuh nak jaga ramai anak anak,nanti dia sakit blablablablabla....mulut tak berhenti bercakap macam xxxxxxxxxxxxx.

Aku bangun angkat anak yg aku dah baringkan kat atas tilam, ambil barang2 yang sempat aku capai panggil asben aku jom balik. YA AKU MENANGIS. Ni pasai anak. Kalau hal lain aku taktau dah aku kat mana masa tu. Asben aku jaga anak aku hari ni (ikut plan dia nak balik Bentong lepas hantaq anak anak sebab dia bukan bercuti sebenaqnya hari ni). Taktau dah nak cari pengasuh kat mana. Harap jumpa.

Aku tanya salah seorang parent lagi. Aku diberitahu pengasuh ada cakap kat depa yang dia memang takmo jaga anak anak aku. Nampak dak? Ada masalah komunikasi kat sini. Dia cakap kat aku dia tak kisah n dia boleh jaga. Dia memang nak.Tak sanggup jauh ngn anak aku. Kat depa pengasuh kata dia tak mau jaga anak anak aku. OK. Tapi aku tak marah pulak hal yang cakap lain cakap lain ni.

Cuma apa yang membuat aku marah adalah mulut parent yang macam apa tah. Sorang parent cakap kat aku "Hang pun cepat sangat nak melenting dah tau kan dia memang mulut camtu?". Ya aku memang pemarah n baran orangnya. Tak dak sapa penah nampak kat sini. Takdak sapa antara depa penah nampak. Kat sini sapa nak kata kat aku ( orang kan memang bercakap ikut suka ja?..ORANG SUKA BERCAKAP ) aku senyumkan ja. Takdak aku nak buat perangai. Habis kuat aku blah n mengamuk kt tempat duduk lepas tu aku balik seperti biasa tanpa simpan dalam hati. Itu bukan aku yg dulu. Tapi hari ni, 5% perangai pemarah tu aku takdapat bendung. Tapi aku takleh lepas lagi 95% tu buat aku menangis!!!.Ha...sebab ni pasai anak anak. PASAI ANAK. Tak kira la pasai pngasuh ka pasai susu anak ka. Kalau pasai anak apa2 boleh jadi. Sapa2 yang pernah rasa mesti macam aku. Nak mengamuk gila babi tak boleh..habis kuat update kt FB. 

Aku teringat la cerita pengasuh pasai parent yg dia anggap macam anak sendiri tu. Parent yang cakap aku seolah olah dia la parent yg paling sayang n caring dekat pengasuh tu. Dia cerita kat aku dia kecik hati dengan parent tu. Menangis hati dia angkara parent tu. Tapi ada parent tu tau??? Parent tu taktau. Parent tu ada cakap sesuatu dengan niat nak menakut nakutkan pengasuh tersebut. Hang ingat pengasuh tu anak hang, hang nak takutkan camtu?. Pengasuh tu cakap dia anggap parent tu anak sendiri. Tinggal bijik mata ja lagi tak bagi kat dia. Semua dia curahkan. Tapi parent tu boleh nak menakut nakutkan pengasuh tu. Hmmm....Yala..Bak kata kawan aku la, "Dia kan suka bercakap????????". 

Sebab dia suka bercakap tu ( yang aku rasa kadang tak pikiaq dah) semua orang kena redha  n terima ja apa dia cakap tu? Membebel macam apa tah. Semua orang kena telan ja apa dia suap?. Selama ni pun aku duk sabaq ja perangai dia. Tapi takla sampai nak marah benci sakit hati meluat dah. Tapi bila sabit anak anak ni, semua tu timbul. Bab anak anak jangan try cuit. Jangan try nak slowtalk gaya makcik tetek londeh. Aku memang tak boleh terima.

MEMANG AKU MARAH.

SORI KAT PENGASUH, SURIA, KAK JUE N KAK SUZI. TERPAKSA KENA TEMPIAS DGN HAL PAGI TADI. PENGASUH TERUS TAK SIHAT SEBAB INSIDEN NI. TERUS DEPA PON KENA AMBIK EL. TAKDAK NIAT NAK BUAT MACAM TU. 

TAPI UNTUK BERALAH DENGAN KATA, "ALA...DIA KAN MEMANG SUKA CAKAP CAMTU?", TAKKAN. DIA TU LEH DUK CAKAP IKUT SUKA DIA JA. IKUT SEDAP MULUT DIA JA. ORANG LAIN PULAK YANG KENA PAHAM MULUT DIA. HABIS HATI ORANG LAIN ADA DIA NAK KIRA. HANG BOLEH CAKAP TIME MAKAN SATGI KA. HANG BOLEH CAKAP TIME NAK P OFIS KA. KITA 1 OFIS TAU DAK MAKCIK. YANG HANG DUK MELETIAQ MACAM AKU NI APATAH DEPAN LAKI AKU HANG DUK BERCAKAP SAMPAI SENGET KEPALA TANDA HANG CARING SANGAT DENGAN PENGASUH TAPI HANG SENDIRI DA NIAT NAK MENAKUT NAKUTKAN PENGASUH TU APAHAL????

AKU MASUK UMAH PENGASUH TU AKU NAMPAK HANG BUAT MUKA PUN AKU SABAQ LAGI. SEBAB HANG BUAT MUKA DENGAN AKU. TAPI BILA HANG DUK POTPET MACAM MAKCIK TETEK LONDEH TU. PANAS LA AKU BEB. AKU NAK P KERJA. 1ST DAY KOT. NAK ADA SEMANGAT BILA JUMPA KAWAN2. HANG INGAT SENANG NAK P KERJA LEPAS DUK NGAN ANAK 90 HARI? PASTU NAK TINGGAI UMAH PENGASUH? APA AKU DAPAT? HANG MELETIAQ MACAM MAKCIK TETEK LONDEH. PAGI2??? DEPAN ASBEN AKU. AKU PUN TAKDAN HABIH LETIH NAIK TANGGA TINGKAT 4. HANG DUK MELETIAQ MACAM AHHH.....MALAS AKU NAK ULANG BANYAK KALI.

WHAT THE xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx