Pages

Monday, 30 July 2012

AKU ISTERI ASKAR

Apa aku nak cakap mula2 ha??isi dah ada ni..pengenalan lak tak reti.cikgu ajaq buat karangan kena ada pengenalan yg akan gambarkan keseluruhan cerita selepas ni.hmm..aku lemah cket...seb bek ni blog.hehehehe..so,aku hentam ja la.

Xdakla..camni..aku baru ja setahun tiga bulan seminggu dan tiga hari menjadi isteri kepada Mohd Noor Ismail.Dia askar.hehehehe...nk jugak bgtau sbb ni la isi cerita aku.jadi,secara rasminya,start 20.11.2010 aku dgn secara rasminya menjadi ISTERI SEORANG ASKAR.

Kami tak tinggal sama..dia d kem dia.aku di umah sewa aku d serdang.masa mula sebelum ada anak,aku la ulang alik tiap2 hujung minggu p sana.Bila dah ada anak ni,susah cket aku nk gerak sorg kan.so,asben la kena mai cni.

Masa mula2 kawen,aku balik sana,aku sangat2 la tak memahami kerja suami aku.kerja apa sampai tgah malam kan??orang len kerja jugak..kadang2 tak balik umh utk mkn tgari.Kena duty 12 jam..kadang2 24jam..tu tak kira kena standby lg..klu ada ADMIN lg..cari orang.sepanjang setahun lebih aku kawen,kena masa awai2 kawen la bulan 1 dia kena p operasi 2 bulan..hmm...sedih gak..aku harap sgt dia dpat tukaq p area KL ni ha..dah takyah dah dia nk p operasi mana2..leh hari aku ngadap dia.hahahahahahhaha..

Aku tak pernah terbayang sebenaqnya yang aku berkahwin dan tinggal berasingan ngn suami.tak pernah.tak pernah jangka pun.tapi dah cmtu yg tertulis kan??mula2 kawen,aku tak berhajat nak anak selagi aku tak tinggal bersama ngn suami.tp tukaq pikiran lak n lahirlah adawiah kt dunia ni ha...apo nak dikato??hehehe...sepanjang aku  ngandungkan adawiah,Alhamdulillah..aku takdak la alami alahan yg teruk..cuma tak larat n kdg2 takleh bau masakan..rasa pening ja klu aku ada dekat dgn area org yg tgh masak.klu hujung mggu suami aku takleh mai kt aku,aku punya la sedih..jenuh nk kontrol emosi sbb emosi ibu hamil ni kena slalu elok,sbb nk jaga perkembangan baby dalam rahimkan??ada la aku post entry kt cni..KLIK CNI.

Jadi isteri askar ni,kena join BAKAT.mula2 tu agak berat jugak aku nk join sbb berpandangan negatif terhadap BAKAT ni..tapi makin lama2,aku makin suka..tambah2 bila join FUTSAL sukan 4 penjuru hari tu..kenaila aku kawan2 baru..dan aku leh kenai ISTERI-ISTERI ASKAR dari kem lain sama...pendapat aku..masing2 ada pe'el masing2...kita bukanla sempurna sgt smpi nk judge orang lain kan??aku tak kesah la apa depa sepa dia...yg penting,apa aku n siapa aku.tu ja..aku tak kacau orang n aku tak rasa orang len pun tak kacau aku..what u give,u get back.hehehehehe....apa depa nak sembang masa berkumpul,apa depa nak buat masa berbincang,tu tak penting utk aku.yg penting ISI dalam program hari tu.itu yg penting.suma atas kita.IKHLAS KAN HATI AND MAAFKAN SUMA ORANG.KITA JUGAK BERBUAT DOSA.Itu yang aku dapat masa bercampur ngn kawan2 baru.tak kesahla kan..Bukan hari2 nak jumpa kan??seminggu sekali,2 mggu sekali sebulan sekali ja kan??takpun yg tinggal berjiran tu...hmm..cmna nak cakap ha..aku tak slalu 'berjiran' ngn jiran aku.kalau aku balik sana pun,aku mmg duk dlm umah ja.heheheehheheh..aku turun bila lori juai ikan tu mai ja.senyum2 cket..beli brg,balikla.hehehehe.....kadang2 la aku kuaq jugak,dukung wiya,pakai sopan2,sembang la ngn kak depan tu...dah tu masuk balik...kebanyakannya,aku yg ditanya soalan..aku tak bertanya soalan..aku yg berserita la selaku menjawab soalan..dan soalan byk bertumpu kat anak aku tu ha..so,xdakla istilah umpatan tu ha..kita kontrol la situasi tu.heheheheheh....

Ni...persoalan paling besaq ni..kemungkinan raya ni adalah raya yang pertama aku tak berada di kampung masa raya pertama kot.suami suh aku get ready kemungkinan tu...dia mungkin dpat cuti fasa kedua..hmm...aku tgh persiapkan mental la ni..agk susah aku rasa.ehheheh...masa kat u..sem 2 rasanya,aku pnh buat tough tak balik masa raya haji...seingat aku,tania n ira tak balik raya masa tu...jadi,pagi tu,kami p masjid konon nak smyg raya la...tp aku,angkat ja takbir,aku takleh fokus..tingat mak abah adik2 kat kg...aku takleh nak smyg..aku  nangis semaunya.hahahhahahah....last2 balik bilik,aku tdoq ja.hahahahha..serik dah masa tu..dah takmo dah buat tough palapes cmtu.hahahahahahhahaahha...apdan muka..jd,aku rasa,mungkin aku akan nangis lagi di pagi raya tu nanti.hahahahahhah...sabaq ja la..itu yg aku j angka..aku taktau la apa yg jadi lak nnt..mana tau aku kat genting ka masa  tu??hahahahahhaha....

Ramai kawan2 aku yg jd ISTERI ASKAR ni ha...semuanya tough2 belaka..cam aku jugak..kena bersabaq ngn kerja suami yg hampir 24jam berhari-hari tu..ada jugak kawan aku (MALANA ABU BAKAR) yg suami dia ada kat LUBNAN kot la ni n dia tgh ngndg anak kedua.hmm..kuat betoi isteri askar ni..oh..lupa nak carita..masa futsal tu,dah habis game n dlm perjalanan balik,baru tau yg rupanya ada salah seorang player yg sedang ngndung 2 bulan!!...WOW!!!!..aku tak sekuat tu agaknya....hebat...ISTERI ASKAR mmg hebat...Tabah.Kuat Gigih dan Yakin.

Walaupun aku ni lahir dr 2 orang askar,n aku pun seorang askar wataniah (BERANI DECLARE SBB ROD TAK MATI LAGI N INSYAALLAH AKAN RENEW NNT),tapi itu tak menjamin kefahaman aku terhadap kerja SUAMI aku sbg askar..kadang2 ada jugak la KELENTINGAN AKU TERLENTING.hahahahhaha...ayat cam cilabai.Suami pnh ckp jugak,sepatutnya aku dah besa ngn situsi kerja org askar ni spttnya aku lebih paham.tp tak pada aku.aku tak pnh jd isteri askar..aku hanya pnh jadi anak askar n aku seorang kadet palapes yg hanya bz masa latihan lajutan,annual camp n jumaat sabtu ja...tu ja...hehehehhehehehheheheh.....sbb tu aku rasa situasi jadi orait sbb aku duk jauh,jadi aku tak la rasa sangat dia bz smpi balik lambat,dan sebagainya.

Tapi la ni dah ada adawiah...kalau suami aku kata dia takleh mai sbb da keja,aku wpun sedih..tp dh leh biaq ja la..aku dah da wiya..kawankan aku kt umh.heheheheheh...so,takla aku kisah lagi.hehehehhehe.....tapi aku betoi2 berharap suami aku dapat tukaq mai cni...

Kepada ISTERI-ISTERI ASKAR..Bertabah lah kita menghadapi cabaran dan dugaan..Suami kita orang terpilih utk berkhidmat utk negara.Kita lak..Binalah hubungan baik sesama kita sbb kita ja yg paham apa yg kita lalui...takyahla nak tgok buruk orang...kita amek yg baik orang tu..semua orang ada baik buruknya..kita bukannya maksumkan???Percayala..orang lain tak paham apa kita lalui kecuali sesama kita sendiri...Dan aku taktau la puan2 sekalin sedaq atau dak??tp aku sedaq sesuatu...KITA TOUGH SEBENAQNYA..taktau la kebetulan atau sbb SUAMI KITA ASKAR..ka sbb kita ni pegawai muda(utk kwn yg ditauliahkan LtM la)..ataupun kita MMG TOUGH...aku tak pasti.tp tu yg aku rasa.hahahah....masa aku baru ja bersalin 4 ka 5 bulan tah..aku dah angkat tong gas sendiri naik rumah tingkat 3 sbb suami takdak..sbb masa tu aku bayang,dulu aku leh angkat RAFIDAH yg berat sama ngn aku,leh bawak berlari lagi..takkan tong gas aku tak leh angkat kan>???hahhahahahhahahhahah...aku tau efek dia masa akan datang..tp cm aku kata la...kita ja tau apa yg kita lalui...orang lain taktau....


BERBANGGALAH ISTERI-ISTERI ASKAR...

Post a Comment