Skip to main content

Posts

Showing posts from June, 2013

Aktiviti Sebelum Ditauliahkan

Susulan ENTRY ni,aku upload la sket gambaq kat sini. Gambar tak ikut garis peristiwa na?

















Leftenan Muda : 5 Tahun

DENGAN KURNIA ALLAH, SERI PADUKA BAGINDA YANG DI-PERTUAN AGONG BERSEMAYAM DI ATAS SINGGAHSANA DAN SEGALA JAJAHAN TAKLUKNYA PEMERINTAH TERTINGGI ANGKATAN TENTERA MALAYSIA

Ketahuilah oleh sekelian dan tiap-tiap seorang yang menjunjung Tauliah ini:

Bahawasanya sebagai menimbangkan taat setia serta keberanian dan tingkahlaku yang terpuji yang telah ditunjukkan olehSuraya Binti Ahmadmaka Beta dengan sukacitanya menganugerahkan Tauliah ini bagi melantiknya menjadi seorang pegawai di dalam Rejimen Askar Wataniahmulai daripada 21haribulan Juntahun 2008

Bahawasanya hendaklah ia menyempurnakan kewajipannya dengan bersungguh-sungguh hati serta cermat dan tekun dalam masa ia menyandang pangkat Leftenan Muda atau apa-apa jua pangkat yang lebih tertinggi sebagaimana yang harus akan Beta anugerahkan kepadanya dari masa ke semasa dengan mengisytiharkannya di dalam Warta Kerajaan Malaysia. Maka dengan ini hendaklah ia pada sepanjang masa dan ketika menjaga kesempurnaan tatatertib dirinya dan juga hendakla…

Pengalaman Mengandung:Uri Di Bawah

Edited 29/3/2017 - Disebabkan ada yang bertanya tentang tempat urut,sy nak la bg tau..sy mintak maaf sbb mak mertua sy cakap,tukg urut tu dah tak tinggal kt tempat sy p mengurut tu.Mungkin dah balik negara asal..takpun dah takdak...mintak maaf na...Semoga puan2 selamat mengandung bersalin berpantang semuanya......

_________________________________________________________________________________


Masa aku mengandung Adawiah,tak ingat sama ada 3 bulan atau 4 bulan,aku perasan bila aku kencing,ada darah yang mengalir keluar bersama.Ada spotting. Dalam 3 hari macam tu,aku bagitau kat suami aku. Suami aku bagitau mak mertua. Mak suruh kami balik kampung untuk berurut sebab katanya dia ada kenal bidan kampung yg terer bab2 camni.

Mak cerita la berkenaan biras aku yang lepas bersalin,dia terasa mcam ada benda nak keluaq sekali bila dia kencing, 'batu meriyan' tak letak elok katanya. Lepas bidan tu urut,dah ok,dah tak rasa dah cm ada benda nak kuaq.

Tapi aku ni,takut jugak nak 'ser…

Sedikit Perubahan Untuk Anak Kedua (Part 1)

1. Susu Badan Sepenuhnya

Masa mengandung Wiya,bukan aku tak menyusukan Wiya,tapi sampai dia setahun ja aku stopkan sebab malas sibuk tak sempat nak pam susu buat stok. (itu pun dah start campur ngn FM lepas dia 6 tahun sebab rasa susah nak pam susu bila p kursus (tinggal anak kat kampung seminggu).Lagipun kat ILSM tak sediakan peti ais kat bilik tidur untuk aku simpan susu.Pada mulanya aku simpan susu yg aku pam kat kantin dalam peti ais depa yang aku tak sure pun malam depa tutup ka dak suis karen peti ais tu.Malas Tak mau la cerita pasai part tu dah.

Aku menyesal sekarang ni.Ya la..Kos untuk susu saja dah berapa dah.Seminggu lebih >< RM25 kalau setahun?dua tahun?3 tahun dah tahun tahun seterusnya?

Kalau susu badan,dah jimat banyak dah ha...

Tu yang kali ni,aku tekad nak susukan sampai 2 tahun akhirnya. Dulu tak cukup tekad kot.Malas nak pam.Aku pakai pam avent yg manual tu.Bunyi prot pret prot pret..tak pandai nak pam kot..dah tu tak selesa nak pam kat ofis lak tu.Balik umah w…

Kerap Bangun Malam Kekdahnya.

Aku dah pregnant 3 bulan.. Alhamdulillah.. Kesihatan aku pun makin baik. Makan ja masih kena paksa walaupun lapaq,tapi tetap tak lalu. Yan gbestnya,baru ni aku checkup (13.6.2013), HB aku dah ok, dah tak pen merah lagi ha! daripada 9.1 naik kepada 11.3.. Tak pernah Hb aku sedemikian rupa. Selalu paling tinggi pun 10 ja masa ngandung wiya. Nurse ada gak pesan,nak kekalkan hb,aku kena elakkan minum minuman yang mengandungi kafein. OK,aku ikut.Aku tak tau lak kafein salah satu penyebab HB rendah. Aku pun ada minum jus delima sebab da kawan aku rekomen minum jus utk naikkan HB. Berat aku lak turun 3kg. Ini lagi satu perbezaan yang aku rasa mengandung anak kedua ni. Dalam hepi  terharu sebab rasa cam nak selim ja. Ya la..berat aku tak pernah turun dah lepas cecah 70kg hari tu.. Meluat  malas lak nak cakap pasai berat badan ni. Hehehehee
Dah dua malam ni,aku terjaga malam sebab rasa nak kencing buang air kecil. Masa Wiya aku takdak lak bangun malam utk buang air kecil. Ingat nak tahan kan j…

Excited

Cewahhhh...
Baru ja nak masuk 3 bulan. Eksaited dah duk survey barang kelengkapan baby.. Macam nak sambut anak sulung dulu la.. Eksaited tak sudah. hahahahhaha......