Skip to main content

Posts

Showing posts from May, 2014

Jangan Berhenti Mengepam!!

Sebenaqnya aku dah banyak share benda dekat instagram aku. LINK .
Hari ni aku nak share apa yang aku share kt IG aku tu.

Arkib : 9 April 2014
Cerita Susu. LINK

Gambar lama. Semalam bersembang dgn kawan pasai breastfeeding (bf). Macam benda biasa, mesti cakap pasai kuantiti susu setiap kali pam, sikit, terpaksa campur dgn susu formula (fm), takdak masa nak pam, makanan atau minuman yg boleh tambah susu, bizi, kaedah pam susu dsb. Pada aku, rezeki anak aku tu takdaklah nak melimpah ruah sampai basah baju aku. Tapi bagi aku dan anak, yg ada sangat mencukupi. Aku tau ada ibu yg sedih bila susu yg dihasilkan tak mencukupi. Aku paham dan tak berhajat nak mengkondem depa dgn ckp "hg mkn benda tahapahapa kot","hg mmg jenis susu sikit kot" dan macam2 lg la andaian yg pada aku agak terhegeh hegeh. Rasa macam nak sepuh ja pala tu. Hang bila kawan dah bagitau kegusaran tentang masalah dia..kita seboleh boleh jgn menjatuhkan lagi moral dia. Ibu mana yg takmo menyusukan anaknya dgn …

Mak Yang Salah_Mintak Ampun Mak.

Semalam tengok Forum Perdana Hal Ehwal Islam. Yala. Aku bukan peminat setia FPHEI ni. Tapi sebab ada Ustaz Kazim Elias ja aku tengok. Aku suka dia bagi ceramah. Memang terkesan kat hati aku. Aku teringat kat kawan aku. Aku pegang tepon nak whatsapp dia nak tanya dia tengok ka dak?. Tapi takpala. Aku batalkan hasrat aku. Doa aku supaya hati dia selalu tenang.
UKE ada bercerita kisah masa di aumoq 9 tahun, dia ngn mak dia nak balik kampung. Naik bas tingtong penuh ngan orang. Mak dia berdiri sambil dukung adik perempuan UKE yang umoq 3 tahun. Dia peluk tiang. Takdak orang nak bagi duduk pon. Adik dia nangis. Mak dia duk pujuk2 tak mau berenti gak. Rupanya adik dia nak susu. Mak dia duduk bersila kat lantai bas celah celah kaki orang. Selak baju terus susukan adik. Hmm...terharu aku dengaq cerita UKE ni. Betapa mak ni. HILANG RASA MALU SEBAB NAK LAHIRKAN ANAK...HILANG RASA MALU SEBAB NAK BESAQKAN ANAK.
Ustazah Masyitah lak nasihat kita. Jangan benci mak kita. Mak kita buat salah. Jangan…